mandag 3. oktober 2011

Tre dager og to netter i Ubud

På lørdag reiste jeg til Ubud. Jeg har tenkt helt siden jeg kom hit at en eller annen gang må jeg til Ubud. Da vi plutselig fikk undervisningsfri på mandag så ble det en ekstra langhelg, og jeg bestemte meg litt spontant lørdag morgen til å dra av sted. Jeg trengte å komme meg bort fra studentlivet og Jimbaran et øyeblikk.  Først gikk jeg bort til Gateway cafe`en for å finne en sjåfør som kunne kjøre meg. I Ketut stilte villig opp til en god pris for bare meg. Han ville mer enn gjerne vise meg flere interresante steder å stanse på veien for at jeg skulle få med meg mest mulig på vei til Ubud. Først stoppet vi ved en Batikk fabrikk og utsalg. Batikk er en Indonesisk kunstform.

Ene delen av Batikk kunsten, først tegnes mønsteret på underlaget.

Fortsettelse av Batikk prosessen....

Her sitter de og vever stoffet.
Deretter stoppet vi ved en sølvsmie og i butikken hadde de mye fint.  Det er vanskelig å ikke kjøpe noe, så det har allerede blitt pose både i Batikk utsalget og i sølvbutikken.

I sølvsmien lager de smykker og slikt for hånd.

Fornøyde damer i butikken etter handelen.

Til sist stanset vi ved et kunstgalleri. Kunst og håndverk er stort på Bali, og det er mye vakkert. Og her var det enormt mye forskjellige og mye fine malerier. Det er alle slags stiler, abstrakt, bilder med tema som dyr og fisker, tema med natur som trær og skog, og også disse ekstremt fargerike Balinesiske maleriene. De abstrakte bildene falt rett i smak hos meg så jeg kom meg ikke tomhendt derifra heller. Men jeg klarte å begrense meg bittelitt da.

Det tegnes og males.

Det er mye å velge mellom......

I Ketut er vant med å kjøre på studenter og er godt kjent. Jeg hadde jo ikke reservert noe overnatting men regnet ikke med at det ville by på problemer her. Det er nok av hoteller, villaer og rom til leie. Han kjørte meg rett til et riktig koselig hotell, Puri Padi ved enden av den ene hovedgaten i Ubud. Det var ikke nødvendig å gjøre det vanskelig så det var bare å sjekke inn her.  Jeg sa farvel til I Ketut og takket så mye, og vi gjorde avtale om at jeg skal sende en sms når jeg vil bli hentet igjen på mandag.

Her er døren fra balkongen og inn til rommet mitt.
Flotte utskjæringer laget for hånd i treverket.
Resten av ettermiddagen brukte jeg på å traske i Ubud`s gater. Det tok ikke lang tid før jeg likte denne landsbyen. Det er intimt, rent, frisk luft, en hel haug med butikker og restauranter. Og mer shopping ble det.

Den ene hovedgaten i Ubud
"Monkey Forest Street"

Gatelangs, hunden er ikke død, den bare sover midt i gaten....

Et typisk hus i gaten

En kaffepause er viktig

Da jeg hadde en liten kaffe og is pause fikk jeg både kart og turist info brosjyre om Ubud fra kelneren. Veldig smart! Der så jeg at det hver kveld er forskjellige forestillinger rundt forbi. Så da jeg kom til teateret i Ubud stod det damer gatelangs å solgte billetter for kveldens forestilling. Det var jo bare å få med seg deg. Klokka begynte å bli mye og jeg måtte komme meg tilbake til hotellet for å dusje og skifte for å nå forestillingen, maten fikk jeg ta etterpå.
Forestillingen hadde åtte forskjellige akter, som blant annet skal representere offer, anger,ungdommelighet, himmeenl, romantikk og demoner. Den varte i 1 1/2 time, og det er egentlig nok. Musikken er egentlig ganske fæl men allikevel facinerende.

"Orkesteret"
Flotte kostymer og mye sminke
Jeg trekker på smile båndet av disse kostymene og maskene de bruker.
Ikke minst måten de danser på.
Glad for at en ikke treffer disse gatelangs på kveldstid i mørket. De ser ganske ville ut med disse maskene på seg som har øyne som omtrent kan stirre deg ihjel.
Restaurant valget etterpå falt på Cinta og indonesisk middag. Veldig hyggelig atmosfære og de som jobber der passer hele tiden på og komme å småprate litt for å sikre seg at alt står bra til.

Et litt festlig maleri som henger her. Et bilde av apekatter som inntar et måltid rundt et bord. Det kan nesten minne litt om "Nattverden" med Jesus bare uttrykt på Balinesisk......
Ved nabo bordet satt det en gjeng med Australiere og den ene kelneren, eller jeg tror egentlig det var en av sjefene,  begynte å fortelle meg at de hadde vært på sykkeltur og at jeg måtte prøve det. Akkurat det hadde jeg faktisk tenkt på tidligere at jeg burde gjøre her på Bali for å se litt mer, så hvorfor ikke gjøre det nå når jeg var her i Ubud? Jeg snakker litt med Australierne og de anbefaler det virkelig. Men jeg skal jo ikke være her så lenge og mandag er litt vanskelig fordi jeg må sjekke ut av hotellet og kan ikke ta med meg alt jeg har handlet på sykkelen…… Men selvfølgelig kjenner jo han derre kelneren de folka som arrangerer turen så jeg spør om han kan få ordnet meg med allerede søndag morgen,  og da er klokken halv elleve lørdag kveld.......

Joda, det ble sykkeltur på meg. Ble hentet på hotellet halv åtte i søndag morgen og ble fraktet i bil sammen med fem andre opp til et utsiktspunkt ved siden av innsjøen som ligger ved foten av vulkanen Batur som er 1750 moh. Der fikk vi servert frokost og ble litt kjent med de andre som var henholdsvis fra Frankrike, Jamaica og USA.

Opp på den fjelltoppen skal jeg gå en annen dag og få med meg soloppgangen.
Så ble vi kjørt videre til et sted med en liten hage der vi fikk se forskjellige urte planter, frukt og grønnsaktrær. Det ble vist hvordan prosessen er når de brenner bønnene til kaffe, og vi fikk også prøvesmake seks forskjellige kaffe varianter. Den mest særegne og dyreste kaffen i verden er kaffe Luwak som er Indonesisk.
Vi stopper langs veien og får se disse grønne terassene der det dyrkes ris.
Naturens eget kunstverk, papaya tre.

Seks forskjellige kaffe sorter fikk vi smake.
Jeg skal forklare kort hvorfor denne kaffen er så spesiell og dyr. Først av alt er Luwak et dyr som er en blanding av katt og mår, og veldige søte da. De spiser de røde modne kaffebærene.  Mens bærene er i dyrets mage går det gjennom en ”kjemisk prosess” og blir fordøyd, men selve bønnen i bærene kommer ut igjen med avføringen. Det er visstnok enzymene etter denne prosessen som skal gi den gode smaken. Etter at bønnene er blitt vasket og renset ut av avføringen blir de brent på samme måte som andre kaffe bønner. Skjønn det de som vil hvorfor denne kaffen skal være god! Men dette er altså helt sant.

Så var det videre for å finne syklene. Det ble en fantastisk dag, vi syklet på småveier i små landsbyer, på stier mellom ris åkrene og stoppet innimellom for å se hvordan lokalbefolkningen hadde det.

Jeg er klar for sykkeltur. Var litt uheldig med skovalget da.....
Vi får se når de jobber med Bambus.
Et privat kjøkken. Hygiene er et fremmed ord her.
Vi stanser opp for å spasere litt mellom ris markene.
Det hellige Banyan treet. Dette er visst nok 500 år gammelt. Det som henger ovenfra og nedover blir hele tiden klippet så det ikke treffer bakken, da vil helligdommen forsvinne fra treet.....
Mesteparten av syklingen foregikk på slike veier.
Totalt syklet vi 25km, det meste var vel å merke nedover bakke da. Til slutt fikk vi velge om vi ville sykle det siste stykket oppover eller sitte i bilen til restauranten der vi skulle få lunsj/middag. Vi var en sporty gjeng så det ble sykkel i 8km oppoverbakke! Aah, deilig å ta seg ut litt på slutten av dagen. Litt trim har vi ikke vondt av og i tillegg i slik et vakkert landskap, god temperatur og ikke nordavind. Da er det lett da.
Det er mandag og overskyet med litt duskregn i luften i Ubud. Jeg skal tilbake til Jimbaran, men har frem til tolv før jeg må sjekke ut av hotellet. Som tidligere nevnt er det mye flott håndtverk her og jeg har flere ganger hatt lyst til å kjøpe meg et skikkelig stort maleri. Og nå fant jeg et jeg likte veldig godt og som vil passe bra hjemme i stua mi, til den nette pris av drøye 200 kr. Og det er stort! 

En kunst butikk med masse flotte malerier.
En fordel og være tidlig ute og første kunden, da får en alltid best pris.
Første kunden bringer "good luck"
Nesten midt i sentrum av Ubud er det også en apekatt skog (Monkey Forest), den er ikke så stor men det er veldig flott der med mange svære spektakulære trær og det er selvfølgelig et stort tempelområde med skulpturer og gravplass.

Fint turområde
Frodig og fint

Apene har det bra her.


Etter tre deilige fine dager i Ubud må jeg tilbake til Jimbaran og hotellet Sari Segara som er hjemmet mitt her. Eksamen nummer to nærmer seg med stormskritt.....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar