mandag 10. oktober 2011

Lesedager

Ja det nærmer seg ny eksamen, førstkommende fredag faktisk. Siste forelesning og praksis økt hadde vi torsdag i forrige uke, så nå har vi fri til å lese.
Først av alt fikk jeg en veldig oppmuntrende melding på fredag, og det var eksamensresultatet på den første eksamen vi hadde i rørslelære, anatomi og motorikk. Jeg fikk en B, og det er jeg godt fornøyd med. Det ga også ekstra motivasjon til å lese videre denne uken.

Og vi har mye å lese, denne eksamen i er emnet Treningsplanlegging som også inkluderer fysiologi. Kort fortalt skal vi kunne metoder, prinsipper og eksempel på treningsmåter innenfor utholdenhetstrening, styrketrening, spenst, hurtighet og bevegelighetstrening. Og vi må kunne vite hvordan de fysiologiske faktorene påvirker treningen. Fysiologilæren er altså læren om celler og vev, muskelens oppbygning, hjerte og kar systemet, lunge og oksygenopptak, og energiomsetnings prosessene.
Jeg leser og studerer og leser og studerer, og håper jeg snart kan huske alt jeg leser på.
Så nå er jeg altså inne i en skikkelig studieperiode, det var vel på tide tenker noen, det har vært mye ferie og latmanns tendenser her hittil.

Denne studiedagen startet som en gråværsdag med regn og med en treningsøkt på sykkel. En veldig bra måte og vakne på og være klar i hodet for lesing og konsentrasjon. Etter frokost satte jeg meg til på biblioteket inntil det var slutt på batteriet på pc`en og magen rumlet etter lunsj. Tok med meg notater og spaserte bort på studencafeen der det var folksomt i dag. Tydeligvis mange som jobber mot eksamen nå. Det ble et par timer til med lesing og litt sosialt drøs, sola tittet frem og jeg kjente at jeg hadde gjort meg fortjent til et par timer på stranden før solen gikk ned.
Angående lesing, på stranden har jeg vanlig god skjønnlitteratur å kople av med. Ja jeg har faktisk lest syv bøker hittil. Da tar hodet mitt pause fra alt annet når tankene kan sveve i linjene i en spennende kriminal roman.
Vel avslappet og "nybrunet" fra stranden hadde jeg fremdeles pågangsmot til å lese mer, men jeg var ganske rastløs og fant ikke roen til å sitte stilt på rommet. Fikk ikke til å gå å trene heller da jeg faktisk var i drivet til å lese, så det ble notater under armen og bort til cafeen igjen å få seg et par kopper kaffe til studiene.
Men det er mandag, akuratt nå går dagene litt i surr for meg, mandag, søndag, tirsdag...???? og mandag er quiz dag på cafeen så det ble etterhvert veldig folksomt og jeg fikk også besøk av Anne som studerer i nabobyen og som kommer til å bli min kollega hjemme. En veldig koselig kveld ble det.
Nå kan jeg snart gå til sengs med en plan for morgendagen som er ganske lik dagen i dag.......og frem til fredag.

Ønsk meg lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar