tirsdag 20. september 2011

Morgenstund har gull i munn.

Nå er jeg i uke to med et nytt emnefag, treningsplanlegging. Det tilsier også litt praksis undervisning, og godt er det. For jeg holder på å bli virkelig lat på Bali. Treningsplanleggingsemnet er spennende, men veldig annerledes enn Anatomien vi har hatt. Dette emnet er lettere å sette i sammenheng med den praktiske gjennomføringen av en treningsøkt og er ikke så mye "puggestoff", men det er ikke mindre å lære for det om. Inkludert en del fysiologi så skal det bli en utfordrende eksamen her også.

Men i dag hadde vi vår første praksisøkt. Og det er da jeg kommer til dagens overskrift, jeg stod altså opp 05.45 i dag morges for å trene! Klassen var delt inn i to puljer, så en pulje skulle ha oppmøte fra 07- 08.30 og neste fra 08.30 - 10.00. På grunn av at sola begynner å varme såpass tidlig så er det en fordel å være ute å trene før det blir for varmt. Jeg skulle da møte opp kl 07, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg var sånn passe morgengretten når jeg stod opp og kom meg ut. Jeg skulle ha følge med Ingelinn til møtestedet som var i andre enden av stranden, og jeg visste på forhånd at det tok ca 25 min å gå derfor var vi altså tidlig ute.

Målet med dagens treningsøkt var å måle maks puls. Dette gjør vi ikke for å teste formen eller for å konkurrere med hverandre, men det er et verktøy i treningsplanleggingen og vite hva makspulsen er, slik at en kan styre intensitetsnivået på treningsøktene etter prosent av maks hjertefrekvens.
Så der fikk jeg forklart det også i samme slengen.
Først av alt er det viktig med en lang og god oppvarming i et lavt tempo. Siden vi er på Bali så springer vi på stranden. Så da ble det rolig jogg i 20 min en vei og 20 min tilbake igjen. Deretter en kort pause og ut på veien, der det går en passe bratt bakke oppover til hoteller og villaer. En god gammeldags bakketest skal kjøres.
To og et halvt minutt så raskt som mulig oppover, et minutt rolig jogg nedover og så full spurt i to og et halvt minutt til oppover. Da bør en finne makspuls. Hva resultatet mitt ble? Tja.....jeg skal nok gjøre et par tester til for å kvalitetssikre både puls og form. Jeg kjenner min egen kropp ganske bra og hva den tåler og hvordan jeg har trent, så det gikk som forventet ihvertfall.

Vel tilbake på hotellet sånn rundt halv ni i dagmorges, så var jeg usedvanlig kvikk og opplagt, men noe tung i beina. På med bikini og ut i bassenget, 200 meter svømming gjorde godt på kroppen etterpå for å løse opp stive bein. Så ble det noen timer med latmannsliv på solsenga for å pleie brunfargen før et par timer med teoretisk undervisning. Til kvelds blir det en superhard deilig trenings økt der jeg har en intensiv utholdenhets styrke time med de andre studentene. Det er en fare for at mine energilagre er så fulle når jeg kommer hjem at jeg da kommer til å suse rundt som virvelvind! Jeg er nesten usedvanlig rolig og snill her.......har liksom satt meg ned i lavgir, nei krabbegir, skrudd av propellen. Hva..? Hørte jeg noen si voksen? Neeeiiii......

Men at morgenstund har gull i munn fikk jeg en god erfaring med i dag, Du så deilig start på dagen det var. Tru det eller ei!

Jeg fanget opp en brud på stranden her en dag som hadde fotoshot.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar