tirsdag 13. september 2011

De hverdagslige tingene

Jeg har fortalt mye om opplevelser og turer og studiene og slikt, men ikke så mye om de små hverdagslige tingene som mat, vasking av klær, sykdom og lignende.

Men først av alt mat. Det er billig å kjøpe mat, både i butikken og på resturanter. Det går selvfølgelig ann å finne dyrere resturanter, men det hører sjeldenheten til. Normal sett spiser jeg et varmt måltid til dagen som jeg kjøper ute, og ofte på Luwak cafeen (studentcafeen). Der har de god mat og ekstra billig mat, pluss noen fantastisk flinke og smilende Balinesiske damer som jobber der.

Området ved Luwak cafeen. Gartnere som holder det fint og vanner hver dag. Og en sandvolleyballbane som blir flittig brukt.

En vanlig dag på cefeen. Her sitter det alltid folk og koser seg.

Foruten middag må en ha frokost og andre måltider også. En del studenter bor på Villa, og de har da fullt kjøkken, men jeg som bor på hotell har da bare et kjøleskap. Men det holder for meg. Der har jeg stående melk, juice, smør, ost og yoghurt. Og jeg har kjøpt meg en tallerk og en bolle i plast, (sånn typisk camping utsytr lignende) som brukes om igjen flere ganger. Så jeg kjøper inn brød og har frokostblanding liggende. Frukt er det massevis av her, og det er alltid greit å ha som litt mellommåltid og på kveldstid. Det er ingen nød her altså!

Her er mitt lille kjøkken. Fra venstre ser dere melk og juice. Her er en boks med brød og frokostblanding, Wasa knekkebrød har jeg også fått tak i her. Ritz kjeks og både gulost og smøreost (Camembert, mmmmm). Annet pålegg er syltetøy og Nutella. Activia yoghurt og epler, kiwi, banan og melon.

Det meste kjøpes på de lokale små hypermarkedene, ønsker vi mer utvalg drar vi til de større på kjøpesentrene eller Carrefour. Men det er en spesiell butikk her som heter Lotus, den ligger litt oppi en side gate og startet egentlig som en Italiens resturant tror jeg. Men så har det utviklet seg til butikk med import av masse varer og alt du kan øsnke og trenger. Alt fra ferske kjøttvarer og pålegg til frukt, grønnsaker, meierivarer og tørrvarer. Og ikke minst nybakt grovt brød! Prisene er stort sett noe høyere her, men det er vel verdt det.

Matvarehyllene på Lotus.

Frukt og grønt avdelingen på Lotus.

Balinesere er stort sett veldig hyggelige.
Det er disse blide kassedamene på Lotus et godt eksempel på.


En annen hverdagslig ting er jo da klesvask. Hjemme er det jo en slik "må gjøre" greie. Først skille hvitt og farget og finvask og kokvask. Så skal vaskemaskinen settes på, klær skal henges opp og tørkes, brettes og legges på plass. En hel jobb er det ja! Og den blir jo aldri ferdig for det er jo hele tiden noe nytt som må vaskes....
Men her har vi jo vaskeri. Trallalala, det er nesten koselig og gøy å gå med den store posen til vaskeriet. Damene tar imot den med et smil, jeg står å ser på at de går igjennom alt og teller opp de forskjellige tingene som skrives på en liste, så får jeg kvitteringen kommer igjen neste dag og henter alt nyvasket, ferdig strøket og brettet. Bare putter det fint inn i skapene når jeg kommer til rommet mitt. Og absolutt alt strykes og brettes fint, til og med trusene! Klær tørker ikke så lett her i det fuktige klimaet skjønner du.
En ukes oppsamling av undertøy, treningsklær og det som brukes av shortser, singletter og t-skjorter koster meg mellom 30 og 60 kroner å få vasket!

Vaskeriet hvor jeg lerverer klærne mine. Ser kanskje litt lugubert ut, men alt blir rent å fint og det er bra service.

Her strykes det og brettes dagen lang.


Så til sykdom og slikt. Bank i bordet, jeg har vært frisk som en fisk siden jeg kom hit! Og det er ikke normalen. De aller fleste har blitt kjent med "Bali Belly", som er magetrøbbel fra det som kun krever et par ekstra dobesøk til å ikke kunne spise noe i det hele tatt uten at det kommer opp eller ut igjen.
Halsbetennelser er også en stygg erfaring de fleste blir kjent med, ofte forårsaket av for mye aircondition. Hos noen går det fort over, andre får feber og må på antibiotika. Det er et bra helsesystem her i regi av skolen. For det første er det to norske sykepleiere her og vi har en egen helsestasjon med doktor og det som trengs av det mest nødvendige utstyr og medisiner. Mange får også en del skrubb og sårskader som trenger ekstra pleie enn det vi gjør hjemme, fordi det tropiske klimaet her gjør at sår ikke gror så fort og det er flere bakterier som trives. Vi betaler ingenting til denne helsestasjonen da det dekkes av vår student reiseforsikring.

Men som sagt jeg er frisk som en fisk, og det har jeg tenkt å fortsette med!

Ellers er det ganske mange dyr og krek her. Det lykkes meg dårlig å klare å ta bilder av dem, så derfor har jeg ikke det. Men det er en del katter og hunder her. Greit nok det, de er oftest søte og rolige, bare tusler rundt. Men vi skal passe oss for Rabies da, så jeg holder fingrene borte fra dyra. Det er også en del mus og rotter. Det er derfor det er katter for at de skal holde disse borte. Har en mus som bor utenfor rommet mitt som piler over terassen og i buskaset på kveldstid. Ellers krelser det av flaggermus. De begynner å fly rujndt med en gang det er mørkt. Søte små raringer. Padder og frosker hopper og danser rundt og så har vi firfirslene, eller såkalla "Gekkoer". De er ikke farlige, og ikke så store, men mange har besøk av de på rommene. Når kvelden kommer lager de slika rare "gekko" lyder.

Hadde jeg vært hjemme så hadde jeg blitt krakilsk av slike dyr, men her er det liksom bare helt naturlig. Rart hvordan en tilpasser seg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar