fredag 15. oktober 2010

Min mors fadderjente

Nayla Galvan Diaz
For to år siden ga jeg en en fadderjente i julegave til min mor. Et tips til dere alle, ja det er mulig å gi et fadderbarn i julegave.
Egentlig skulle jeg ikke få truffet Nayla før på kommende mandag, for det er da vi skal på besøk på hennes dagsenter, men jeg hadde allerede spurt etter henne, og da vi i dag skulle i dinosaurparken så ble jeg spurt om jeg ville ta henne med, selvfølgelig ville jeg det.
Nayla er 9 år gammel og går i 5. klasse. Hun liker best og holde på med håndarbeid, og jeg fortale at det gjør også min mor som er hennes fadder. Hum lurte på hvorfor mor ikke var her, og da fortalte jeg at hun nettopp har opperert hoften og ikke kunne reise så langt. Kjære mor, du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette, du skal vite at barna setter veldig pris på sine faddere og de skjønner hvor pengene kommer fra.
Faren til Nayla jobber på en sement fabrikk og moren døde av kreft for 2 1/2 år siden. Hun har to eldre søsken, så vidt vi forstår så bor den ene søsteren i spania med sin fars søster og broren hjemme med Nayla og faren. Han begynner på jobb kl 04.00 om morgenen og jobber til midt på dagen. Heldigvis har Nayla dagsenteret og gå til for å leke med andre, få mat og leksehjelp. Vi blir fortalt av den ene Offiseren her at de har oppdaget at broren har blåmerker. De har tatt opp dette med faren og han har sagt at han skal forbedre seg. Om broren beskytter søsteren eller om Nayla også blir slått vet jeg ikke. Men det som er sikkert er at ca 80% av kvinnene i Bolivia blir mishandlet.
Men vi har hatt noen kjekke timer i Dinosaurparken, og jeg skal treffe Nayla igjen på mandag, da skal vi ut og handle klær og sko til henne og jeg skal få se hvordan de har det hjemme.
Sement fabrikken hvor far til Nayla jobber

Vi er i Dinosaurparken og koser oss


Bakenfor sementfabrikken som det er bilde av lenger oppe, har de funnet mange spor etter dinosaur tiden, faktisk 4000 mill år tilbake i tiden. Og det er faktisk ikke så veldig mange år siden disse dukket opp etter hvert som de har gravet seg dypere ned i fjellet. Etter som jeg blir fortalt så er dette en av stedene i verden hvor det er funnet så tydelige spor etter dinosaurtiden. Det er laget ett flott park område og vi lurer på hvem som har bidratt med penger til dette. Vi spør vår lokale taxi sjåfør som sier at borgermesteren og distriktet Sucre har brukt penger til dette. Så bra tenker vi, da dette er et populært turiststed som kan dra inn litt penger. Men nei, det er lite som kommer innbyggerne til gode av det. Mesteparten av pengene går rett i lommen på de som allerede har mye penger her. Det finnes bare ett ord for det, Korrupsjon!

Pa vei inn i parken
Nayla er en søt jente som har en litt bedre hverdag fordi hun har en fadder hjemme i Norge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar