mandag 11. oktober 2010

Min faddergutt Eddy Apaza Laruta

I dag har jeg fått treffe min faddergutt og hans mamma. Eddy er 12 år og er på dagsenteret Corqemaya. Han har seks søsken og familien er fattig. De bor på sletteområde Altiplano et lite stykke utenfor La Paz. Han ble veldig glad for å treffe sin fadder og enda gladere da både han og mammaen fikk penger av meg. Jeg sa han kunne bruke sine penger på det han ville, og da skulle han kjøpe nye klær og sko, fornuftig liten gutt.
Min faddergutt Eddy og meg.

Dans og oppvisning også her, Eddy danser stolt med.

Slik er slettelandskapet på Altiplano.

Vi var innom et annet dagsenter også denne dagen, og spesialitetene som serveres her i område er poteter. De blir gravet ned i jorden en stund og "godgjør" seg der før servering.

Potetene er servert og vi prøvesmaker selvfølgelig. Jeg valgte de lyse som så mest normale ut, og de smakte som poteter!

I dette fattige område lever de stort sett av poteter og ost laget av geitemelk. (Osten smakte da også som råmelk og geit). Når folkene treffes byttehandler de mat seg i mellom.
Disse høyslettene ligger ca 4000 m over havet. Det gjør at solen er sterk, men det er også ganske kaldt, spesielt på vinterstid. Det regner lite og det er tørt med vanskelige levevilkår. Klimaet gjør at huden i ansiktet ofte blir skadet, det er kombinasjonen av sol og kulde som gjør dette.

Dette er et eksempel på sol og kulde skadet hud i ansiktet.
Heldigvis er det de færreste som har det så ille, men de fleste har roser i kinnenesom en følge av dette, og vaksne mennesker ser ofte 20 år eldre ut enn det de er.





1 kommentar:

  1. Sååå jillt å lesa :)
    Å møta din faddargutt, må ha vært en spennende opplevelse ♥

    SvarSlett