søndag 10. oktober 2010

Felleskjøpet Rogaland Agder sitt bidrag til Barnehjemmet Viacha

Dette har vært den mest spesielle og fantastiske dagen hittil. Det er mye og fortelle og jeg skal begynne med torsdagen da jeg, Siw og Kapteinen fra Viacha var på shopping. Vi hadde også med oss Rune Monstad som har filmet, og filmen kommer her så snart vi har  fått redigert den ferdig. En stor takk til Rune som gidder og følge oss med kamera og redigering. Les også mer om hans eventyr og bidrag til Boliviafamilien her: http://www.vikingbiker.com/
Først av alt vil jeg takke alle mine kolleger og arbeidsgiver for entusiasmen og pengebidraget som kom før jeg la ut på denne reisen. Dere skal vite at dette virkelig hjelper barn som ikke har det så lett! På forhånd ble jeg enig med Boliviafamilien om at Barnehjemmer Viacha skulle få penger til noe av det de har behov for, for dette er et hjem som har slitt lenge.
Tilbake til torsdagen da, jeg hadde komt med forslag om å handle inn nyttige ting til barna, og Siw kontaktet Kapteinen og sa hva jeg kunne bidra med. Han ønsket veldig gjerne å kjøpe musikkinstrumenter og det syns jeg var en veldig god ide. Så da ble det slik, og det endte opp med: 10 gitarer, 10 trompeter, 20 store trommer og 6 mindre trommer! Ja dere leser riktig, og alt det for snaue 9000 Bol. I tillegg kjøpte vi også noen fotballer og basketball, bestilte kaker til i dag og kjøpte godteposer til alle 45 guttene på dette hjemmet.
Så kommer dagen, lørdag, da vi skal på besøk til Viacha og overrekke alt ihop. Alle gleder seg og forventingene ble til de grader oppfylt. Vi blir ønsket hjertelig velkommen og de har pyntet med ballonger og dekkete bord. Det blir oppvisning med sang og drama av guttene og et par vitensbyrd om deres historie før de kom til barnehjemmet. Det er rørende og høre på og det er tøft av disse guttene og fortelle at de har blitt mishandlet og slått for de kom hit.

Vi blir ønsket hjertelig velkommen, selv om det ser veldig flott ut her så er det allikevel forfallent.

Så kom turen til meg da, jeg står frem og forteller om bidraget som er komt fra Norge, viser alle instrumentene som er kjøpt inn, og samler barna og forteller dem hvor viktig det er å lære og lese og skrive, og ikke minst leke, ta vare på hverandre og huske de gode opplevelsene i livet. De sitter musestille og har hele sin oppmerksomhet mot meg. I tillegg til det vi har kjøpt har hjemmet et stort behov for nye senger, madrasser og sengetøy. Dette forteller jeg også om at de får penger til, og Kapteinen fra Frelsesarmeen som driver hjemmet blir overlykkelig. Etter min lille tale, der jeg avslutter med å si at den største gleda det er å gi og gjera andre lykkelig, så gir jeg dem lov til å ta trommer og gitarer for å prøvespille. Det tar helt av!! De finner hvert sitt instrument, uten noe krangling, og begynner momentant og spille. Jeg finner ikke ord for å beskrive det som skjedde da, og de holdt det gående i minst en halv time, før vi kunne be dem roe seg og legge instrumentene til sides.

Det trommes for harde livet, selv om det bare er 5 minutter siden de fikk instrumentene klarer de allerede å spille i takt!

De strålte av glede for instrumentene, mange av guttene kom personlig og ga meg en klem og takket.

Offiserene spilte gladelig med. Se hva han har på hodet da, jeg hadde selvfølgelig med meg FK Capser til utdeling.

Så ble vi servert lunsj og dessert og det ble mer dans og musikk der alle var med. For en lykkedag for oss alle!

Vi danser og koser oss.

Det ble en omvisning rundt på hjemmet der vi fikk se den dårlige tilstanden sengene var i, jeg er glad for at de skal få nye nå. Et besøk på kjøkkenet viste seg å bli en tankevekker, selv om førsteinntrykket og gleden er stor så er det allikevel prekære behov. Her sitter de på gulvet og vasker opp i store baljer fordi avløp og vanntilførsel ikke fungerer bra.

Oppvasken på kjøkkenet.

Som vanlig på ett slikt besøk så er alltid Øyvind og Frode, som er Bolivifamilien, i sammen med Siw i et møte med offiserene på hjemmet for å høre hvordan det går og hvilke behov det er. Her på Viacha fikk jeg bli med dem. Det gjorde et enormt inntrykk og det ble ganske så tårevått. De takker meg mye for det bidraget jeg har tatt med til nye senger og instrumenter, Kapteinen har dagdrømt og bedt til Gud om dette for kort tid siden, men hadde aldri trudd det skulle gå i oppfyllelse så snart! Han forteller om barn som har forskjellige sykdomsproblemer som epilepsi, nyrer og lunge/pust, men de har ikke nok penger til å gå til lege og gi dem medisiner, det er også manglende vedlikehold på bygningsmasse på grunn av at pengene prioriteres til mat. Her er de veldig opptatt av menneskelig verdighet, og at alle barn skal ha rett til å ha det bra.

Nå vil jeg bare komme med en oppfordring til min arbeidsgiver: La vær å gi julegaver til ansatte og gi heller de pengene til Barnehjemmet Viacha så de kan få sendt barna til legen, og få et verdig renslig kjøkken og nok tallerkener og bestikk til alle. Kanskje kan dette hjemmet bli "hjertebarnet" til Felleskjøpet Rogaland Agder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar