søndag 28. august 2011

Shopping på Bali

Lørdagen var satt av til shopping i lag med to andre jenter. Vi reiste avgårde inn til Kuta kl 10 på formiddagen, det er en tur på ca 15 min i taxi. I Kuta er det to enormt digre kjøpesentre, Galleria og Discovery. Jeg har foreløpig bare vært på Discovery, og når jeg sier enormt så er det bare forbokstaven. Og det er all slags butikker en kan tenke seg. Det finnes altså ikke en ting en ikke får tak i på Bali! Foruten kjøpesentrene så har vi Kuta street og "Poppis". Forskjellene her er som David og Goliat. Kuta street har de kuleste merkevarebutikkene en kan ønske seg, og Poppis er bakgårdsgaten der du pruter til du skjems. Ganske kontrastfylt altså.
"Poppis" i bakgrunnen. Kjøpte blant annet skuldervesken jeg har på meg og to lette sommerkjoler til den nette sum av 170 000 ruphies.

Kuta street.

I Kuta startet vi da dagen med en herlig kaffe på velkjente Starbucks, og spaserte så videre mot Poppis og Kuta Street. Det er enkelt å shoppe billig, men også enkelt og bruke penger. Merkevarebutikkene er ikke billige men nok en smule rimeligere enn hjemme, men her er det tross alt et studentbudsjett som gjelder for lommeboka....hjelpe meg! Etterhvert kommer sulten snikende og vi tar lunsjpause på en koselig Italiensk resturant i Streeten der vi sitter på en balkong i andre etasje og nyter utsikten mens vi spiser og koser oss med et glass vin.
Pasta og Pizza lunsj på Italiensk Resturant.

Deretter blir det en liten runde på Dicovery senteret, men vi begynner å bli litt slitne i beina nå så da stikker vi innom en av disse mange små massasje stedene som ligger i alle bakgårder og sidegater her. Der blir det litt massasje og manikyr til en latterlig pris. jeg betaler altså 70 000 ruphies for en halv time rygg og nakke massasje pluss manikyr.
Manikybehandling, det er ikke vanskelig å gjøre dette til en vane.

100 000 ruphies er ca 65 NOK, resten av matten tar du selv.........

Etterpå er det videre til et annet senter der vi får handlet litt matvarer, Carrefour. Og hvis det kan sammenligens med noe så er det bare at det er større enn en typisk Wall Mart i USA! Men her får vi altså handlet litt brød, knekkebrød, pålegg, vann, juice og frukt ol. Så da ordner jeg meg med frokost på rommet hver dag og har litt og ha med meg under forelesningene.  Da vi endelig var ferdige for dagen og kom oss hjem til hotellet så var klokken 20.00 på kvelden. Slå den!

Som nevnt så er valutaen her ruphies, og når vi går i minibanken så tar vi ut noen millioner om gangen siden 1000 000 (1 million) er ca 650 Nok. Noen eksempler på prisnivået her er:
En middagsrett, altså varm mat, får vi til en pris mellom 40 000-100 000 rhp.
En 1,5 L flaske med vann koster ca 3000 rph. Men så er det andre ting som er mer likt hjemme som fks grovt brød som fort koster 20 000 rhp, eller yoghurt til 6-10 000 rhp.
Alle pengene her er stort sette bare som sedler, det er veldig sjelden vi får mynt. Og sedlene finnes i 1000, 2000, 5000, 10 000, 50 000 og 100 000 valuta.
Slik blir det når vi har noen Bali millioner og rutte med.

1 kommentar:

  1. Ser ut som du har det kjempefint, Hilde! Sitte å snoke litt på bloggen når eg blir ufokusert unna heavy forelesninger. Blir reisesyk sjøl. :P Kos deg videre ;)

    SvarSlett