mandag 15. august 2011

Tempeltur

På søndag var vi på tur til Bali`s største tempel Basakih. Det var annerledes enn noe annet religiøse "bygninger" jeg har sett. Men så er det Hinduismen som er hovedreligionen på Bali, selv om Indonesia er det største muslimske landet i verden! Og hinduisme vet jeg ærlig talt veldig lite om og har heller ikke vært i et "hindu" land før. Det må sies at Balineserne er utrolig vennlige og smilende. Som guiden sa på bussen vår mens vi kjørte til Besakih så smiler de mye fordi det en blir glad av det, de bryr seg ikke om det kan komme et jordskjelv i morgen eller bekymrer seg over ting, vi skal alle dø en dag sier de, så da kan man likeså smile mens en lever. Vi nordmenn kan sikkert være litt mindre bekymringsfulle av og til...... Men det var tempelet jeg skulle fortelle om. (Jeg er fæl med å spore av og begynne å fortelle om andre ting å så kommer jeg aldri til poenget). Bussturen skulle ta ca 2 timer en vei til sør øst siden av øya der dette tempelet er. Langs veien ser vi stort sett jordbruksområder, som er den største virksomheten på Bali, og det er enormt frodig og grønt på denne lille øya.
Innhøsting av ett eller annet......

Godt halvveis stopper trafikken opp, vi blir stående helt stille i en lang trafikk kø, og kan ane en stor folkemengde lngt fremme. Vi skjønner ikke helt hva som foregår med en gang, men en slags blokkade eller veisperring var vel ikke så overraskende tenker jeg........men så tenker jeg meg om og kommer på at her er det ganske fredfullt og sjeldent opprørskheter. Men seremonier derimot! Ja selvfølgelig, det er det de gjør på Bali. Seremonier med store folkesamlinger for Gudene deres. Så der ble vi stående en liten time før vi kom oss videre.
De har balansekunsten i orden.

Mange lastebiler som transporterte mennesker.
Det som er veldig spesielt på dette bildet og som jeg overhodet ikke la merke til da jeg tok det, er kunstverket på lastebilen! Det er nesten som om jeg tror at dette er noe som bare kom på fotografiet og som det blotte øyet ikke så. For jeg la bare merke til en blå rusten lastebil!!

Familien baki lasteplanet på en lastebil.

Bildene nedenfor viser tempelet, det er ikke så lett å forklare når jeg ikke heller kjenner godt nok til religionen, men det er ikke bare en bygning. Det er mange templer som er spredt utover på et stort område på flere mål.
Besakih tempelet, Bali`s største.

Som dere ser så er område stort, og dette er bare en liten del av det.

Fantastisk utsikt, vi er ca 1000 moh.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar