søndag 13. november 2011

Siste helga på Bali

Ja nå har plutselig tiden gått veldig fort, og dette ble den siste helgen her på Bali. Jeg her endret returen til en uke tidligere, så jeg vender nesen hjemover allerede førstkommende torsdag.

Jeg har komt opp til siste eksamen på tirsdag, som er en praktisk-metodisk eksamen på 30 minutter. Case oppgaven skal jeg trekke i morgen slik at jeg får et døgn på meg til forberedelser.

Etter det har jeg komt til veis ende, jeg har utført det jeg skulle med resultater som jeg er veldig godt fornøyd med. Og jeg har hatt utrolig mange flotte opplevelser på Bali, og det har vært deilig å bo i varmere strøk for en periode. Grunnen til at jeg nå endret hjemreisen til en uke tidligere er todelt, den ene fordi jeg ikke har motivasjon til å bli her etter eksamen er ferdig, og den andre for at jeg nå vil sette pris på en ekstra uke fri hjemme til å ta igjen forsømt tid med familie og venner, før jeg starter for fullt i ny jobb.

Så foruten å tenke og forberede meg til eksamen så har jeg de siste dagene etter at jeg bestemte meg for å endre hjemreisen, begynt å reflektere litt mer over oppholdet her, gi meg tid til å lagre alle minnene herifra og forberede meg mentalt på å forlate Bali. For å ikke få en kultur smell og savn når jeg kommer hjem må jeg samle opp og lagre alle opplevelser og minner på en god måte i min egen historiebok i sinn og hjerte, for da er det så mye enklere å forsette og se fremover.

Men litt til helgens aktiviteter, på fredag ble det arrangert en veldedighets auksjon av sosialkomiteen. Formålet er å samle inn penger til barnehjem og til innsatte på et fengsel her.
Og penger kom det inn i hopetall, ryktet sier godt over 100 millioner ruphia!! (1 000 000 rh = 650 Nok).
Det ble auksjonert bort mye rart, kjente norske matvarer som melkesjokolade, Toro tomatsuppe, Lofoten fiskesuppe, kaviar smøreost, leverpostei osv. Fengselet hadde bidrat med mye flott kunst, både t-skjorter og flotte malerier. og det ble også auksjonert bort Dater med studentene. Det var mye folk og to meget flinke auksjonariuser som hevet stemningen til taket.

Mye folk og høy stemning på auksjon

Store kunstverk som de innsatte i fengselet har laget

Jeg kan anbefale dere og titte innom denne bloggen også: http://nicobali.wordpress.com/2011/11/12/kerobokan-prison-ein-sterk-opplevelse/
Det er en medstudent som er ekstremt dyktig til å ta bilder, og som også fikk bli med på et lite besøk i fengselet.

Vi har også hatt et par dager med sol nå, heldigvis, for jeg var i ferd med å bli bleik fordi det har vært en del regn og overskyet vær den siste tiden. Regntid kalles det visst.......
Jeg setter veldig pris på å se det Balinesiske hverdagslivet og kulturen her, og å vandre rundt på ettermiddag og på stranden i solnedgangen gir mange inntrykk, og jeg prøver og forevige noen av de med fotoapparatet.

Denne kreasjonen er jo bare fantastisk. En sykkel med symaskin!!
Han har for et øyeblikk parkert ved fortauet, i veien, og står der å tråkker for harde livet så synålen går opp og ned. Ingen strøm her......

Familiekos i vannkanten. Jeg mistenker at dette kanskje også er dagens bad....

Kampsport trening på stranden

Mor og sønn, de har samlet en hel bøtte med skjell. Gutten var for opptatt til å legge merke til meg.
Det er heller ingen grunn til å være flau over å spørre om å ta bilde, de bare smiler uansett.

På kveldstid på stranden når det er yrende folkeliv før det blir mørkt, står de med disse grill trallene langs hele stranden og selger nygrillete maiskolber. Mmmmm, deilig, godt innsmurt med kryddersmør og salt, og ikke minst lukten av grillkull og den knatrende lyden av mais som blir grillet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar