lørdag 5. november 2011

Insekter

Ja insekt floraen (kan man si flora om insekt, eller gjelder det bare for blomster og buskvekster....? Jaja, dere skjønner hva jeg mener), på Bali er ikke akkuratt som hjemme. I utgangspunktet liker jeg veldig dårlig insekter og slike krek, men det er utrolig hva en vokser av seg av fobier og tilpasser seg andre levevilkår. Det er egentlig ikke så ille plagsomt med insekter, men det som er er nok og her er de annerledes og mye større enn det enn er vant med i klade nord.
Ta for eksempel Gekkoene (firfirsler), de er overalt også inne på rommet, men totalt ufarlige og gjør lite at av seg. Maur er det i hopetall, mus og rotter løper rundt, myggen kan bli noe agressiv på kveldstid hvis en ikke bruker myggmiddel.
Det verst tenkelige insekt dyret jeg vet om er edderkopper! Da jeg var lita hadde jeg skikkelig fobi mot dem, og jeg har det i grunnen enda, men ikke så ille. For en ukes tid siden "traff" jeg på en rett utenfor døren min, på plattingen der det det er et bord og et par stoler, og jeg har også skoa stående her ute. I det jeg åpner døren aner jeg en skygge på, og jeg åpner døren helt opp i det jeg trør utenfor og er en halvmeter fra en gigantisk edderkopp. Spretter fort inn igjen, hjertet slår litt fortere og jeg tenke at det var rett før jog tåkket på den! Den er alt for stor til at jeg vil være i nærheten av den eller koste den bort, og det ser ut som den har tenkt å sitte der en stund, jeg smyger meg ut og går av sted i håp om at jeg ikke ser den igjen.
Så i dag morges fikk jeg meg et nytt sjokk. Jeg står på badet og pusser tenner og ser i speilen foran meg, jeg fokuserer blikket på noe bak i speilet, som vil si badekaret og dusjforhenget, og der, der henger det en vil svær digert beist på dusjforhenget. Og jeg skal fortelle at den var stor! Og det er ikke tull når jeg sier at den var minst 10 cm i omkrets!! Herre jemini, gjett om jeg vaknet! Det er det styggeste og grusomste edderkopp beistet jeg har sett i levende livet, og jeg får gasehud bare av å fortelle om det. Du store alpakka altså!! Jeg fikk på meg klær i en fart og for ut på gangen for å finne vaskefolka. Redningen kommer, de får gasset den ihjel med noe "Radar" spray som garantert ikke hadde vært lovlig i Norge og får den ut. Jeg biter tennene sammen og sier til meg selv at dette ikke er farlig og at det helt sikkert ikke er flere her inne.
Foruten dette hadde jeg en litt snodig opplevelse i går kveld også. Egentlig lurte jeg på om hodet mitt var i ferd med å spille meg et puss, men heldigvis fikk jeg bekreftet i dag at jeg er ved mine fulle fem og litt til. Jeg satt på senga å leste, kroppen min reagerte egentlig før hjernen fordi jeg rettet meg brått opp før jeg fikk tenkt meg om hva det var for, da ante jeg små vibrasjoner i bakken. Var det et nytt jordskjelv...?? Det var så fort over og veldig lite, så jeg tenkte nesten at dette var bare tullete av meg å tro.
Men i dag fikk jeg det bekreftet, kl 22 i går var det et jordskjelv på 70km dybde utenfor filipinene som ble målt til 5,2 på Richters skala, og det er fire timer med fly herifra!! Tror jeg må være ganske sensitiv for slike vibrasjoner, og når jeg nå tenker meg om så har jeg sannsynligvis kjent mange flere enn det jeg egentlig vil vite............ Jeg skal aldri bosette meg i et område med jordskjelvaktivitet. Takke meg til gode trygge Norge.
Nå skal jeg gå å se på fotball, basket og volley ball turneringer på Norske Dager arrangementet.

God helg folkens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar